حسابرسی شرکت چیست و نکات قابل توجه در بررسی حسابرسی شرکت ها

حسابرسی شرکت

اگر صاحب کسب و کار هستید، ممکن است در اولین حسابرسی شرکت خود احساس ترس کنید. اما نیازی نیست که استرس داشته باشید. اگر به درستی کار خود را انجام دهید، می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد. این راهنما شما را در هر مرحله از انجام ممیزی در کسب و کارتان راهنمایی می‌کند. در این مطلب از موسسه مهر ارقام محاسب به منظور آشنایی بیشتر با حسابرسی شرکت نکات مهمی ذکر شده است که لازم است ادامه مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

نکات قابل توجه در بررسی حسابرسی شرکت

حسابرسی تجاری سوابق مالی شرکت شما را در پایان هر سال بررسی می‌کند تا از صحت آنها مطمئن شود. این راهی است برای اطمینان از اینکه دقیقاً می‌دانید کسب و کار شما چقدر درآمد دارد و چگونه آن را به دست می‌آورید. حسابرسی شرکت حساب‌ های شما را به درستی انجام می‌دهد. بر اساس قانون شرکت‌ها، همه مشاغل طبق قانون موظف هستند حساب‌ های سالانه خود را توسط یک شرکت حسابرسی کنند، مگر اینکه معاف باشند. کمی بعد به شرایطی می‌پردازیم که برای معافیت باید رعایت کنید. با این حال، برخی از ممیزی‌ها داوطلبانه هستند، یعنی اینکه اینها صرفاً به نفع کسب و کار شما انجام می‌شود، به عنوان مثال، برای درک بهتر امور مالی خود.

در ممیزی چه اتفاقی می‌ افتد؟

همه چیز به نوع حسابرسی شرکت بستگی دارد، اما به طور کلی حسابرسان کارهای زیر را در طول حسابرسی تجاری انجام می‌دهند:

برای جمع‌آوری شواهد مالی در مورد کسب‌وکارتان، روش‌هایی را دنبال کنید. قبل از اینکه اظهارات و اسنادی را برای بازرسی تحویل دهید، باید از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

بررسی صورت‌ های مالی بر اساس قوانین شرکت‌ و درآمد

حسابرس باید طبق اطلاعاتی که شما تهیه کرده‌اید و یافته‌ های آن‌ها به‌طور قانونی گزارشی را برای کسب‌وکار شما ارائه کند. اگر یک شرکت سهامی عام هستید، این گزارش‌ها معمولاً در یک مجمع عمومی ارائه می‌شود. شرکت‌ های زیادی وجود دارند که می‌توانند بر روی کسب‌وکار شما حسابرسی درستی انجام دهند، اما تنها تعداد کمی از آنها شرکت‌ های بزرگ سهامی عام، از جمله شرکت‌هایی که در شاخص سهام هستند، حسابرسی می‌کنند.

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که حسابرسان بزرگ بخشی از شبکه بین المللی شرکت‌ها هستند. شرکت‌ های حسابرسی در این شبکه‌ها در همکاری با یکدیگر برای ارائه خدمات موثر به شرکت‌ های بین‌المللی در سراسر جهان تجربه دارند. این بدان معناست که اگر کسب و کار شما چندین سایت در کشور های مختلف دارد، احتمالاً فقط باید یک حسابرس تعیین کنید.

انواع ممیزی در حسابرسی شرکت ها

انواع ممیزی در حسابرسی شرکت ها

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که چند نوع مختلف ممیزی در این حوزه وجود دارد. برخی ممکن است توسط یک حسابرس داخلی انجام شود، در حالی که برخی دیگر به یک شرکت خارجی نیاز دارند. انواع اصلی ممیزی عبارتند از:

حسابرسی مالی

حسابرسی مالی بر عادلانه بودن صورت‌ های مالی در شرکت شما تمرکز دارد. این فرایند توسط یک حسابرس به صورت مستقل انجام می‌شود. حسابرسی مالی رایج‌ترین نوع است و هر ساله برای همه مشاغل مورد نیاز است (مگر اینکه معاف باشد).

ممیزی انطباق

این نوع حسابرسی به سیاست‌ های کسب‌وکار شما می‌پردازد تا مطمئن شود که با قانون شرکت‌ها مطابقت دارد. این ممیزی بیشترین کاربرد را در صنایع تحت نظارت و بخش آموزش دارد.

ممیزی ساخت و ساز

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که ممیزی ساخت و ساز به هزینه‌ های یک پروژه ساختمانی خاص که ممکن است داشته باشید نگاه می‌کند. معمولاً تجزیه و تحلیلی از قرارداد های تنظیم شده، هزینه‌ های سربار، قیمت، بازپرداخت و به موقع بودن تکمیل پروژه در این حوزه وجود دارد. هدف این است که مطمئن شویم هزینه‌ها معقول بوده است.

حسابرسی مالیاتی

این نوع ممیزی تجزیه و تحلیلی از اظهارنامه مالیاتی ارائه شده توسط کسب و کار شما است. هدف این است که مطمئن شوید اطلاعات مالیاتی شما صحیح است.

حسابرسی عملیاتی

حسابرسی عملیاتی به اهداف، فرآیند های برنامه ریزی و نتایج عملیات یک کسب و کار می پردازد. حسابرسی می تواند به صورت داخلی یا توسط حسابرس خارجی انجام شود.

حسابرسی تحقیقی

ممیزی تحقیقی در مورد یک حوزه تجاری یا فردی خاص است که می‌تواند زمینه‌ ای برای فعالیت‌ های متقلبانه وجود داشته باشد.

ممیزی سیستم‌ های اطلاعاتی

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که ممیزی سیستم‌ های اطلاعاتی توسعه نرم افزار، پردازش داده‌ها و سیستم‌ های کامپیوتری تجاری را بررسی می‌کند. تمرکز بر این است که هر مشکلی را که می‌تواند سیستم‌ های فناوری اطلاعات را مختل کند و مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد، شناسایی کند.

تفاوت بین حسابرسی داخلی و خارجی

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که حسابرس داخلی شخصی در شرکت شما است که وظیفه او این است که مطمئن شود همه چیز بالاتر از حد مجاز است. آنها معمولاً نگاهی به نحوه اداره کل کسب و کار شما می‌اندازند و به خطرات احتمالی و همچنین انواع سیستم‌ های کنترلی که استفاده می‌کنید توجه می‌کنند. (اینها فقط رویه‌ها و فرآیندهایی هستند که به عنوان مسئول یک شرکت استفاده می‌کنید). حسابرسان داخلی معمولاً با اطلاعات غیر مالی سروکار دارند. اگر کسب و کار شما بالاتر از اندازه معینی است، طبق قانون به حسابرسی منظم نیاز دارید که به عنوان حسابرسی “قانونی” شناخته می‌شود. با این حال، حتی اگر مال شما بسیار کوچکتر از آن باشد، می‌توانید با تنظیم حسابرسی داخلی خود سود زیادی ببرید.

شهرت کسب و کار شما به چیز های زیادی بستگی دارد، مانند کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهید و نحوه رفتار شما با افرادی که برای شما کار می‌کنند. اما نحوه عملکرد شما نیز مهم است، به ویژه با توجه به مدیریت ریسک و حاکمیت. اگرچه می‌توانید به سهامداران، مشتریان و متولیان خود بگویید که همه این فرآیندها چقدر خوب کار می‌کنند، اما آنها ممکن است فقط حرف شما را به خوبی بشنوند. حسابرسی شرکت راهی برای ارائه اعتبار اضافی است که ممکن است به دنبال آن باشید.

حسابرسی داخلی شرکت و دلایل نیاز به آن

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که هنگامی که یک حسابرسی داخلی ترتیب می‌دهید، اساساً از شخصی مستقل از شرکت خود – یک متخصص می‌خواهید که یک ارزیابی عینی از کنترل‌ های داخلی و مدیریت ریسک به شما ارائه دهد. حسابرس شما یا اطمینان می‌دهد که شرکت شما به درستی کار می‌کند یا نقاط ضعف آن را شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی را برای آن پیشنهاد می‌کند. برای اینکه حسابرسی‌ها به درستی کار کنند، مهم است که حسابرس آزادی لازم برای انجام کار خود را داشته باشد. این بدان معنی است که آنها باید کاملاً مستقل باشند و هیچ ارتباط شخصی یا حرفه‌ ای با شما نداشته باشند. شما نمی‌خواهید چیزی بر آنها تأثیر بگذارد، زیرا ارزش حسابرسی داخلی ناشی از استقلال حرفه‌ ای حسابرس است.

هدف از حسابرسی داخلی در یک شرکت

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که حسابرسی باید یک ارزیابی عینی و بی‌طرفانه از نحوه عملکرد روزانه کسب و کار شما ارائه دهد. حسابرس همچنین (اگر شما بخواهید) به طیف وسیع‌تری از مسائل مانند شهرت، رشد، تأثیرات محیطی و رفاه کارکنان شما نگاه خواهد کرد. سپس می‌توانید این واقعیت عینی را با دیدگاه خود برای کسب و کار اندازه گیری کنید و هرگونه اختلاف بین آنها را برطرف کنید.

برای شرکت‌ های بزرگ‌تر، حسابرسی داخلی گزارش‌هایی را تولید می‌کند که هدف آن تایید هیئت مدیره و مدیریت ارشد است. برای شرکت‌ های کوچکتر، آنها ممکن است فقط برای شما یا مدیران ارشد شما باشند، اما ارزش آنها یکسان است. شما همیشه باید تلاش کنید و مطمئن شوید که شرکت شما به گونه ای کار می‌کند که نه تنها به شما در رسیدن به اهداف تجاری خود کمک می‌کند، بلکه محیط کاری مناسب و روابط با مشتری را نیز تقویت می‌کند.

عوامل موثر در بررسی حسابرسی شرکت

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که ممیزی‌ های منظم به شما امکان می‌دهند عملکرد خود را ردیابی کرده و در طول زمان آن را بهبود بخشید. مزایای دیگر عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که الزامات انطباق خود را برآورده می‌کنید
  • اطمینان حاصل کنید که داده‌ های حساس را به درستی مدیریت می‌کنید
  • شناسایی عواملی که مانع بهره وری می‌شوند
  • ارزیابی ریسک‌ها و حفاظت از دارایی‌ های کلیدی
  • تست کنترل‌ های داخلی شما
  • ممیزی داخلی و خارجی

در بررسی حسابرسی شرکت باید بدانید که وقتی به حسابرسی فکر می‌کنید، ممکن است حسابدارانی را تصور کنید که اطلاعات مالی را بررسی می‌کنند. با این حال، این بیشتر در مورد ممیزی‌ های خارجی صدق می‌کند. حسابرسی خارجی به ایجاد اعتبار و قابلیت اطمینان گزارش‌ های مالی کسب‌وکار شما مربوط می‌شود و عموماً به منظور اطلاع دادن به سهامداران و سایر افراد خارج از شرکت شما است.

در مقابل، حسابرسی داخلی ممکن است بر عملکرد مالی شما تأثیر بگذارد، اما تنها به عنوان بخشی از یک تحقیق گسترده‌تر در مورد اثربخشی فرآیندهای حاکمیت، مدیریت ریسک و کنترل شما است.

انواع حسابداری با موضوعات مختلف

انواع حسابداری با موضوعات مختلف

1- حسابداری مالیاتی

نوع دیگری از خدمات شامل حسابداری مالیاتی است. این نوع خدمات بسیار پیشرفته است و برای انجام آن به علم و تخصص زیادی نیاز است. پس بهتر است از بهترین و معتبرترین موسسات ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی استفاده شود. حسابداری مالیاتی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ارائه مشاوره تخصصی در مورد مالیات و معافیت‌های مالیاتی
  • تهیه و تنظیم دفاعیه‌های مربوط به مالیات
  • تهیه اظهارنامه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده
  • تنظیم گزارش‌های فصلی
  • انجام فعالیت‌های مربوط به مالیات بر درآمد کارکنان شرکت
  • تهیه دفاتر قانونی سازمان مانند دفتر روزنامه و دفتر کل
  • تهیه اظهارنامه عملکرد
  • پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به مالیات و رفع آنها

2- حسابداری مالی

حسابداری مالی جزو ساده‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین خدمات مالی و حسابداری است. البته این نوع خدمت به توجه و نظارت همیشگی نیاز دارد. حسابدارانی که این کار را انجام می‌دهند به تمامی اصول مربوط به حسابداری اشراف دارند و وظایف زیر را انجام می‌دهند:

  • فرستادن نماینده موسسه حسابداری به منظور انجام امور اجرایی
  • انجام فعالیت‌های نظارتی بر اسناد حسابداری
  • تنظیم گزارش‌های میان دوره و سالیانه مالی
  • نظارت و کنترل لحظه‌ای حساب‌های مالی
  • بستن حساب‌های مختلف در صورت نیاز
  • انجام فعالیت‌های مربوط به حسابداری شرکت‌های بازرگانی، پیمانکاری و صنعتی

3- حسابداری اداری و کارکنان

این نوع خدمات به امور مالی کارکنان و مسائل مربوط به شرکت و اداره مربوط می‌شود. در این نوع خدمت، موارد زیر انجام می‌شود:

  • انجام فعالیت‌های مربوط به کارگزینی و استخدام نیرو
  • تهیه و تنظیم انواع قرارداد و انجام فعالیت‌های مرتبط با انتقال، جابه‌جایی یا پایان همکاری
  • انجام کارهای مربوط به پرونده‌های پرسنل و مراقبت از پرونده‌ها
  • انجام کارهای مربوط به بیمه و فرستادن لیست بیمه تامین اجتماعی

4-حسابداری پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری یکی از انواع حسابداری که در شرکت‌های پیمانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم این نوع حسابداری ویژه است و اطلاعات مالی مختلفی در اختیار مدیران و حسابداران قرار می‌دهد. شرکت‌هایی که خدمات حسابداری پیمانکاری انجام می‌دهند باید از قوانین پیمان‌ها، قوانین مالیاتی، فعالیت‌های پیمانکاری ارزی و … اطلاع کافی داشته باشند.

5- انجام حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی یکی دیگر از شاخه‌های حوزه حسابداری است که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و حسابداری انجام می‌شود. در حسابداری صنعتی باید میزان بهای همه محصولات تولیدی صنعتی را محاسبه کرد و در جهت کاهش هزینه‌ها و تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری محصولات اقدام کرد. این اقدامات می‌تواند توسط یک حسابدار پشتیبان در موسسه ارائه‌دهنده خدمات مربوط به حسابداری انجام شود.

6- انجام خدمات مدیریتی

خدمات مدیریتی، یکی دیگر از انواع خدماتی است که شرکت‌های حسابداری انجام می‌دهند. در این نوع خدمت، از تخصص حسابداری برای اخذ تصمیمات مدیریتی استفاده می‌شود. در واقع از این تخصص برای برخورد عاقلانه با مشکلات شرکت یا سازمان استفاده می‌شود تا راهی مناسب برای دستیابی به اهداف انتخاب شود.

خدمات مدیریتی به صورت زیر می‌باشد:

  • بودجه‌بندی به صورت سالانه و سرمایه‌ای
  • تحلیل خرید و اجاره، بهای تمام شده، هزینه، مقدار و سودآوری محصولات
  • پیش‌بینی کردن فروش‌ها
  • سهمیه‌بندی کردن هزینه‌ها
  • انجام برنامه‌ریزی‌های راهبردی

7- حسابداری عمومی

خدمات عمومی حسابداری شامل خدمات مشاوره، ارائه گزارش‌ها و بررسی سندهای مالی است. انواع مشتریان این نوع خدمات را نیاز دارند و حسابداران عمومی به طیف عظیمی از مشتریان این نوع خدمات را ارائه می‌دهند. ارائه صورت مالی درست و دقیق از وضعیت مالی شرکت توسط حسابداران عمومی انجام می‌شود. حسابداری عمومی به صورت زیر می‌باشد:

  • ارائه گزارش‌های مالیاتی
  • انجام امور حسابداری صورت های مالی

8- حسابداری دولتی

در این نوع حسابداری به جمع‌آوری اطلاعات ملی نهادهای دولتی پرداخته می‌شود و گزارش‌های مربوط به آن‌ها تهیه می‌گردد. این گزارش‌ها به منظور تعیین بودجه موردنیاز برای برنامه‌ها و اهداف مختلف تهیه و تنظیم می‌شود. در واقع امور مالی مربوط به یک شرکت دولتی بررسی، طبقه‌بندی شده و خلاصه‌نویسی می‌شود.

9- حسابداری داخلی

خدمات داخلی حسابداری شامل برخورداری از نظام کنترلی می‌باشد که مدیران از این راه می‌توانند روی هزینه‌های داخلی شرکت نظارت کنند. علاوه بر این می‌توان کلیه فعالیت‌های مالی شرکت را کنترل نمود و به همه مدارک مالی و غیر مالی شرکت دسترسی داشت. این نوع خدمات برای جلوگیری از انحرافات و ضررهای مالی در سازمان به وجود آمده است. این نوع خدمات باید کاملا درست و دقیق انجام شود و تحت تاثیر هیچ شخصیت یا ارگان بانفوذی قرار نگیرد. حسابداری داخلی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نظارت روی گردش‌ها و حساب‌های مالی و بانکی
  • کنترل عملیات‌های مالی
  • کنترل و نظارت روی چگونگی پرداخت دستمزد‌ها
  • تسلط روی جزئیات مربوط به فرآیند انبارگردانی

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *